Tarieven & vergoedingen
Iedere zorginstelling in Nederland dient te voldoen aan wettelijk vastgestelde richtlijnen op het gebied van vergoedingen en tarieven. Uitgangspunt in deze is duidelijkheid voor patiënt en zorginstelling. OMC Zaandam en OMC Hoorn hebben met alle zorgverzekeraars een contract, waardoor nagenoeg elke oog-medische ingreep onder de basisverzekering van de patiënt valt. Soms is een extra bijdrage vereist, bijvoorbeeld bij specialistische aanpassingen op het gebied van ‘Low Vision’.
Helder in tarieven, vergoedingen en verzekeringen
Het doel van het Oogheelkundig Medisch Centrum is het verlenen van toegankelijke, kwalitatief hoogwaardige en toekomstgerichte oogzorg. Als zelfstandige oogkliniek streven wij er dan ook naar om de huidige tarieven en de informatie over verzekeringen zo helder mogelijk weer te geven. Zo kunt u bij ons duidelijk de zorgverzekering en vergoedingen inzien.
Verwijsbrief verplicht
Voor niet-acute oogzorg
Zorgverzekeraars hebben de controle op de verwijsbrief verscherpt. Bij iedere nieuwe zorgvraag dient u een geldige verwijsbrief te overhandigen van degene die u doorverwijst naar het OMC (bijvoorbeeld uw huisarts). Zolang u wordt behandeld voor dezelfde klacht (die binnen 2 jaar na de laatste controle-afspraak plaatsvindt) hoeft u geen nieuwe verwijsbrief mee te nemen bij controle-afspraken. Wanneer u niet meer onder behandeling staat maar toch klachten heeft, is nogmaals een geldige verwijsbrief van uw huisarts nodig.
Acceptatie van verwijzers
Uw zorgverzekeraar bepaalt of uw verwijzing naar de kliniek geldig is. Alle zorgverzekeraars accepteren de huisarts of medisch specialist als verwijzer. Neem voor de zekerheid altijd contact op met uw zorgverzekeraar. U bent namelijk te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het hebben van een geldige verwijsbrief.
Afspraak met verwijsbrief
Zodra u bent doorverwezen naar ons centrum, kunt u een afspraak maken.
Let op: het Oogheelkundig Medisch Centrum raadt u aan om tijdig uw afspraak te maken, uw verwijsbrief is namelijk 1 jaar geldig en er gelden in de zorg steeds langere wachttijden. Bij de start van uw behandeling dient u een geldige verwijsbrief te hebben.
Afspraak zonder verwijsbrief
Als u een bezoek aan ons brengt zonder dat u een verwijsbrief bij u heeft, dient u de rekening direct aan de balie te voldoen. U kunt bij uw zorgverzekeraar navragen of u vervolgens de factuur bij hen kan indienen en of uw behandeling wordt vergoed.
Let op: heeft u geen (geldige) verwijsbrief bij zich én kunt u zich niet legitimeren, dan dient u voorafgaand aan uw behandeling een voorschot van €165, – te betalen voor de kosten van uw eerste bezoek aan ons centrum.
Meer informatie over de verwijsbrief
Heeft u vragen over de verwijsbrief? Neem dan contact op met de financiële afdeling van het OMC door uw vraag per e-mail te sturen naar: debiteuren@omczaandam.nl
Bent u niet in het bezit van een geldig verzekeringsbewijs of bent u in het buitenland verzekerd, dan vragen wij een vooruitbetaling van €165, -.
Niet verzekerde zorg
Voor niet-verzekerde zorg, bijvoorbeeld bij een speciale lensimplantatie of een rijbewijskeuring, hanteren wij deze prijslijst (zie ook hieronder).
Passantentarief?
Een passantentarief is een tarief voor zorg dat wordt gehanteerd door het OMC als uw zorgverzekeraar geen contract met ons heeft afgesloten. Het passantentarief wordt ook gebruikt voor mensen die niet verzekerd zijn voor zorg of voor mensen die in het buitenland zijn verzekerd voor zorg en tijdelijk in Nederland verblijven. Indien u geen zorgverzekering hebt, rekenen wij voor een consult €165, – ter dekking van de eerste kosten van uw behandeling.